Dotykem přenášíme lásku do srdce dítěte
16.1.2023
Ze všech jazyků lásky je vůči dětem nejjednodušší používat fyzický kontakt. Zároveň je to jeden z nejsilnějších jazyků lásky. Křičí: Miluji tě! Právě tak, jako děti mívají rozdílné povahy, mohou lásku slyšet v různých jazycích. Dvě děti obvykle potřebují být milovány dvěma odlišnými způsoby.
S dětmi mladšími čtyř let, je ale dobré mluvit všemi pěti jazyky. Něžný dotyk, podpůrná slova, pozornost, dárky a skutky služby pokryjí potřebu dítěte zažívat lásku. Pokud je tato potřeba naplněna a dítě se cítí upřímně milováno, mnohem snadněji se bude učit a prospívat v jiných oblastech.
Bez lásky se z dítěte stane zvadlá květina
Aby se dítě mohlo rozvíjet, potřebuje všechny jazyky lásky, ačkoli po jednom z nich touží víc než po ostatních. I když objevíte jazyk lásky svého dítěte a ono díky tomu dostává lásku, kterou potřebuje, neočekávejte, že v jeho životě od té chvíle půjde všechno jako po másle. I dál budou přicházet nezdary a nedorozumění. Vaše dítě však bude pít z vaší lásky jako květina. Bude-li dostávat vodu lásky, rozkvete a potěší svět krásou. Bez lásky se z něj stane zvadlá květina, která bude prosit o vodu.
Fyzický kontakt je nejsilnější jazyk lásky
Mnozí rodiče se ale dětí dotýkají jen, když je to nutné, když je oblékají, svlékají, usazují do auta nebo nesou do postele. Přitom existuje spousta drobných možností. Samy děti o tom hovoří: „Vím, že mě mají rádi, protože mě pořád objímají a každou chvilku mi dají pusu.“ Tatínek svého dvanácti měsíčního syna vyhazuje do vzduchu, točí svou dceru jako letadélko kolem dokola, maminka má tříletého drobečka na klíně a čte mu pohádku.
Do jazyka fyzického kontaktu patří jakýkoli druh tělesného kontaktu. Každé dítě potřebuje, aby se ho rodiče dotýkali, a moudří rodiče v mnoha kulturách vědí, jak je dotyk pro děti důležitý. Vědí také, že děti potřebují dotyky jiných lidí, kteří jsou pro ně důležití, třeba prarodičů.
Přijímat lásku dotykem potřebují chlapci stejně jako děvčata. Není pravda, že láskyplné dotyky chlapce zženští. Čím plnější citovou nádrž dítěte budou rodiče udržovat, tím zdravější bude jeho sebevědomí a sexuální identita. Děti, pro které je fyzický kontakt hlavním jazykem lásky, facka vyloženě drtí.
Všechny děti jsou sobecké, a tak si často neuvědomují, jak důležité je komunikovat způsoby, které pro ně nejsou přirozené či pohodlné. Např. je pro něj obtížné dělit se a dávat druhým dárky. Další je možná spíš samotářské a těžko chápe, na co společensky založení lidé potřebují čas strávený společně s druhými. Třetí dítě může komunikovat svým chováním a bude pro něj příliš těžké vyjadřovat se slovy. To často platí o velice tichých dětech. Důležitým projevem lásky ze strany rodičů je snaha pomoci takovému dítěti více se vyjadřovat slovy, být otevřené a druhé nahlas oceňovat. Dítě se tím učí důležitému jazyku slov ujištění.
Učit se hovořit jazyky druhých je cesta dávání
Když hovoříme jazykem lásky svého dítěte, dodává mu to pocit, že je milované. Jeho citová nádrž je plná a je ve všech oblastech života přístupnější rodičovskému vedení. A zároveň, když dítěti těmito pěti jazyky vyjadřujeme lásku a zároveň se soustředíme na jeho jazyk lásky, ukazujeme mu, jak milovat ostatní, a také to, že se samo potřebuje naučit hovořit jazyky lásky druhých.
Když se my rodiče učíme mluvit jazykem lásky svých dětí, přestože není totožný s naším, ukazujeme jim cestu nesobeckosti, cestu služby druhým. Uvádíme je do druhého aspektu dospívání – do dávání a zájmu o druhé.
Gary Chapman, Ross Campbell: Pět jazyků lásky a děti. Nakladatelství Návrat.
Autoři: Campbell, Ross, Chapman, Gary | Štítky: dotyk, láska, výchova
Sekce: Rodina s dětmi
| Tisk
| Poslat článek známému