Jak se naučíme jazyku lásky svého dítěte?
12.12.2022
Když hovoříte jazykem lásky vašeho dítěte, dodává mu to pocit, že je milované. Jeho citová nádrž je plná a je ve všech oblastech života přístupnější rodičovskému vedení. A zároveň, když dítěti všemi pěti jazyky vyjadřujeme lásku a zároveň se soustředíme na jeho jazyk lásky, ukazujeme mu, jak milovat ostatní, a také to, že se samo potřebuje naučit hovořit jazyky lásky druhých.
Právě tak, jako děti mívají rozdílné povahy, mohou lásku slyšet v různých jazycích. Jedná se o fyzický kontakt, slova ujištění, pozornost, dárky, skutky služby.
Už u kojence si můžeme všimnout, že dává některému jazyku přednost. Jedno dítě na hlas matky téměř nereaguje, jiné její hlas uklidňuje. Jedno miminko ukonejší blízkost jiné osoby, jiné si jí skoro nevšímá. Všimneme si také, že když jeden z jazyků lásky použijeme negativně, dítě to velice ranní.
Objevování jazyka lásky dítěte představuje proces; nějakou dobu to trvá. Malé děti se učí jak přijímat a vyjadřovat lásku v různých jazycích. Experimentují s činy a reakcemi, které je uspokojují. Když na něco dobře reagují, nemusí to ještě znamenat, že mluví svým hlavním jazykem. Děti procházejí určitými obdobími, experimentují.
-
Všímejte si, jak dítě vyjadřuje lásku vám
Pozorujte své dítě, je možné, že mluví svým vlastním jazykem. Pokud vám váš pěti až osmiletý potomek často říká slova uznání, jako třeba: "Mami, ta večeře byla báječná." nebo "Tati, díky žes mi pomohl s domácím úkolem," nebo "Mami, mám tě rád…" můžeme pojmout důvodné podezření, že jeho hlavním jazykem lásky jsou slova ujištění. Nejvhodnější pro děti mezi pěti a deseti lety – starší se už mohly naučit, že když mluví příjemně, pravděpodobněji povolíte a vyhovíte jejich přáním.
-
Všímejte si, jak dítě vyjadřuje lásku druhým
Pokud chce váš prvňáček pořád nosit dárky paní učitelce, možná to napovídá, že jeho hlavním jazykem jsou dárky. Zamyslete se, jestli ho na myšlenku obdarovávat paní učitelku nepřivádíte vy sami. Dítě, jehož jazykem jsou dárky, má z přijímání dárků ohromnou radost a chce, aby stejné potěšení zažívali i druzí. Myslí si, že když dostanou dárek, budou cítit totéž,
-
Poslouchejte, o co dítě nejčastěji prosí
Pokud vám dítě často říká „podívej se, co dělám“, abyste si s ním zahráli nějakou hru, vyšli si s ním na procházku nebo si s ním sedli a přečetli mu pohádku, žádá o soustředěnou pozornost. Pozornost samozřejmě potřebují všechny děti, jenže u dítěte, které lásku nejdychtivěji přijímá tímto způsobem, budou prosby o společně strávený čas mnohem častější než všechny ostatní.
Pokud se vaše dítě neustále domáhá komentářů o své práci, jsou možná jeho jazykem lásky slova ujištění. „Maminko, co říkáš na můj obrázek?“ nebo „Povedl se mi ten úkol?“ nebo „Sluší mi ty šaty?“ „Zahrál jsem tu skladbu dobře?“ Jsou žádostmi o slova ujištění. Opakujeme, že taková slova potřebují a chtějí všechny děti a sem tam si o ně řeknou. Ale pokud prosby vašeho dítěte spadají převážně do této oblasti, zřetelně to naznačuje, že jeho jazykem lásky jsou slova ujištění.
-
Všímejte si, na co si dítě stěžuje
Ve chvíli, kdy si dítě stěžuje, že od vás něco nedostává: „Nikdy na mě nemáš čas,“ nebo „Pořád se musíš starat jenom o miminko,“ nebo „Vůbec spolu nechodíme do parku,“ pravděpodobně prozrazuje víc než nespokojenost s příchodem nového sourozence. Vyjadřuje, že od té doby, co se miminko narodilo z vaší strany cítí méně lásky. Svými stížnostmi zjevně žádá o pozornost. Příležitostná stížnost na nedostatek pozornosti ještě nenapovídá, zde jde o hlavní jazyk lásky dítěte. Každé dítě si tu a tam postěžuje a mnohé stížnosti se týkají momentálních přání a nemusí nutně prozrazovat jazyk lásky. Když se ale stížnosti objevují s určitou pravidelností a více než polovina se zaměřuje na jeden jazyk lásky, hodně to napovídá. Rozhoduje, jak často si dítě na danou věc stěžuje.
-
Dejte dítěti na vybranou ze dvou možností
Dávejte dítěti příležitost vybírat si mezi dvěma jazyky lásky. Otec může desetiletému synovi například říci: „Eriku, ve čtvrtek odejdu z práce brzy odpoledne. Mohli bychom spolu jít na ryby nebo bych ti mohl pomoci vybrat nové boty na basketbal. Co bys raději?“ Dítě dostává na vybranou mezi pozorností a dárkem. Matka by své dceři mohla navrhnout: „Dneska večer mám trošku času. Mohly bychom jít spolu vyvenčit Daisy nebo ti můžu olemovat novou sukni. Co bys raději?“ Tím jí nechává vybrat si mezi pozorností a skutkem služby.
Zatímco budete dítěti několik týdnů dávat na vybranou, zaznamenávejte si jeho rozhodnutí. Pokud se většina týká jednoho z pěti jazyků lásky, pravděpodobně jste vypátrali ten, díky němuž se dítě cítí nejvíce milováno. Někdy se dítěti nebude zamlouvat ani jeden z obou návrhů a navrhne něco dalšího. Takové prosby byste si měli také zaznamenat, mohou vám něco napovědět. Když se snažíte objevit hlavní jazyk lásky svého dítěte, dáváte mu také příležitost cvičit se v rozhodování.
Dát svým dětem víc pocítit svou lásku se podaří, když budeme mluvit jazyky, kterým rozumějí a na které dokážou reagovat. Ať už vaše dítě rozumí kterémukoli jazyku lásky, potřebuje, aby byl vyjádřen jediným způsobem – bezpodmínečně. Bezpodmínečná láska je světlo majáku bezpečně vedoucí do přístavu; prosvěcuje temnotu a ukazuje nám rodičům, kde při výchově právě jsme a co máme dělat.
Gary Chapman, Ross Campbell: Pět jazyků lásky a děti. Nakladatelství Návrat.
Autoři: Campbell, Ross, Chapman, Gary | Štítky: děti, láska, přijetí, výchova
Sekce: Rodina s dětmi
| Tisk
| Poslat článek známému