Co dětem prospívá a co jim škodí

20.2.2025

Co dětem prospívá a co jim škodí Výchova dětí je jeden z nejdůležitějších úkolů, které nám život dává, o tom není pochyb. Na druhé straně se dá říci, že nikdy nevíme dost a „každá rada je dobrá“. Dr. Martin Cohen z Harvardské univerzity v Bostonu zveřejnil soubor devíti prostých rad, co by maminka měla dělat a naopak co by dělat neměla, aby své děti dobře vychovala. Samozřejmě totéž platí i o tatíncích

Tyto jednoduché návody se týkají výchovy dětí do tří let věku. Dítě je tvor zvědavý a zvídavý a potřebuje svobodu k plnějšímu rozvinutí svých možností. Proto je zapotřebí dát mu příležitosti, aby se mohlo seznamovat se světem, v němž žije, ale zároveň pečovat o to, aby tento svět, v němž se dítě pohybuje, byl co nejbezpečnější, aby se mu nic nestalo.

Podle Cohena by maminka měla být s v osobním kontaktu s malým dítětem alespoň polovinu doby, po kterou je dítě vzhůru. To neznamená, že by se měla kolem dítěte stále točit. Měla by mu být nablízku, aby mu v případě potřeby mohla pomoci. Když maličký něco potřebuje, měla by mu být nápomocná už svou přítomností.

Co má maminka dělat
  1. Odpovědět na dětský dotaz, a to ihned a dobře – tolikrát, kolikrát jen je to možné, bez omrzení a omrzelosti.
  2. Snažit se dítěti porozumět, i když jeho sdělení bývá často těžko srozumitelné.
  3. Maminka by měla stanovovat hranice – až kam se smí jít. Neměla by ve snaze vyjít dítěti vstříc vyhovět všem nesmyslným žadoněním a dělat vše možné i nemožné, jen proto, že to dítě chce.
  4. Kdekoli je to vhodné, měla by maminka dítě podporovat v jeho snaze něco poznat, dělat a udělat. Měla by ho povzbuzovat a pomáhat mu.
  5. Měla by s dítětem mluvit, vyprávět si s ním co nejčastěji.
  6. V rozhovoru s maličkým je třeba používat srozumitelných slov a neustále se pokoušet přidávat nová a nová slova, rozšiřovat dětskou slovní zásobu i obzory.
  7. Maminka by měla používat slov ve vztahu k předmětům, s nimiž dítě přichází do styku. Dá-li mu např. do ruky míč, má říci zároveň „Hoď mi ten míč.“
  8. Měla by být k dispozici, když ji malý potřebuje – i kdyby se mu právě v té chvíli měla věnovat jen několik vteřin.
  9. Maminka by se neměla vyhýbat rozhovorům plným fantastických nápadů, aby se dítě naučilo nejen dělat něco rukama, ale i svou představivostí.

Nenechte své dítě, aby se příliš dlouho nudilo. Jakmile vidíte, že hra s některou hračkou ho otravuje, dejte mu něco jiného a vymyslete první podnět k nové hře. Když se dítě chová nežádoucím způsobem, je potřeba ho zaměstnat a ukáznit.

A co by maminka dělat neměla?
  1. Neměla by dítě zavírat – obrazně řečeno „do klece jako papouška“ a nechávat ho příliš dlouho o samotě, ale ani ho uzavírat před ostatním okolím.
  2. Neměla by dovolovat, aby bylo dítě na ni příliš dlouho vázáno. Synek ani dcerka by se neměli donekonečna jen držet máminy zástěry. Taková nadměrná přilnavost se projevuje zvlášť u dvouletých dětí.
  3. Maminka nemůže podléhat dětským špatným náladám, záchvatům vzteku a zuření, aby udělala, co si děti přejí.
  4. Neměla by si dělat starosti s tím, že by ji snad její dítě nemělo dost rádo, kdyby mu občas řekla: „Ne, to nemůžeš dostat, to nemůžeš dělat, to nesmíš.“
  5. Neměla by se snažit zvítězit „za každou cenu“, když se s ní děcko hádá. Je to úkol zvlášť pro matky dvouletých dětí, tj. pro věk, kdy malá osobnost začíná přicházet na chuť negaci – na všechno říká „ne“.
  6. Maminka by neměla dítě brzdit, když prozkoumává celý dům a při tom všem rámusí. To je obvykle znakem psychického zdraví a zdravé zvídavosti.
  7. Maminka by neměla „přespříliš“ dítě ochraňovat. Přehnaná úzkostlivost omezuje dětskou volnost.
  8. Neměla by vítězit nad dítětem svou větší silou, když chce malý dělat něco ze své vlastní vůle, pokud ovšem dětské nápady nejsou nebezpečné.
  9. Měla by se s dítětem mazlit, ale neměla by je rozmazlovat – dělat „co mu na očích vidí“. Přemírou ochoty by ho mohla zkazit, zmařit možnosti, které mu byly dány do vínku.

Za své dítě neseme odpovědnost a v takové situaci není marné slyšet hlas druhých a zvažovat, co nám říkají.

(jš)

Štítky: děti - předškolní, svoboda, výchova  
Sekce: Rodina s dětmi | Povzbuzení   |   Tisk   |   Poslat článek známému

Související články