Co dětem prospívá a co jim škodí
20.2.2025
Výchova dětí je jeden z nejdůležitějších úkolů, které nám život dává, o tom není pochyb. Na druhé straně se dá říci, že nikdy nevíme dost a „každá rada je dobrá“. Dr. Martin Cohen z Harvardské univerzity v Bostonu zveřejnil soubor devíti prostých rad, co by maminka měla dělat a naopak co by dělat neměla, aby své děti dobře vychovala. Samozřejmě totéž platí i o tatíncích
Tyto jednoduché návody se týkají výchovy dětí do tří let věku. Dítě je tvor zvědavý a zvídavý a potřebuje svobodu k plnějšímu rozvinutí svých možností. Proto je zapotřebí dát mu příležitosti, aby se mohlo seznamovat se světem, v němž žije, ale zároveň pečovat o to, aby tento svět, v němž se dítě pohybuje, byl co nejbezpečnější, aby se mu nic nestalo.
Podle Cohena by maminka měla být s v osobním kontaktu s malým dítětem alespoň polovinu doby, po kterou je dítě vzhůru. To neznamená, že by se měla kolem dítěte stále točit. Měla by mu být nablízku, aby mu v případě potřeby mohla pomoci. Když maličký něco potřebuje, měla by mu být nápomocná už svou přítomností.
Co má maminka dělat
- Odpovědět na dětský dotaz, a to ihned a dobře – tolikrát, kolikrát jen je to možné, bez omrzení a omrzelosti.
- Snažit se dítěti porozumět, i když jeho sdělení bývá často těžko srozumitelné.
- Maminka by měla stanovovat hranice – až kam se smí jít. Neměla by ve snaze vyjít dítěti vstříc vyhovět všem nesmyslným žadoněním a dělat vše možné i nemožné, jen proto, že to dítě chce.
- Kdekoli je to vhodné, měla by maminka dítě podporovat v jeho snaze něco poznat, dělat a udělat. Měla by ho povzbuzovat a pomáhat mu.
- Měla by s dítětem mluvit, vyprávět si s ním co nejčastěji.
- V rozhovoru s maličkým je třeba používat srozumitelných slov a neustále se pokoušet přidávat nová a nová slova, rozšiřovat dětskou slovní zásobu i obzory.
- Maminka by měla používat slov ve vztahu k předmětům, s nimiž dítě přichází do styku. Dá-li mu např. do ruky míč, má říci zároveň „Hoď mi ten míč.“
- Měla by být k dispozici, když ji malý potřebuje – i kdyby se mu právě v té chvíli měla věnovat jen několik vteřin.
- Maminka by se neměla vyhýbat rozhovorům plným fantastických nápadů, aby se dítě naučilo nejen dělat něco rukama, ale i svou představivostí.
Nenechte své dítě, aby se příliš dlouho nudilo. Jakmile vidíte, že hra s některou hračkou ho otravuje, dejte mu něco jiného a vymyslete první podnět k nové hře. Když se dítě chová nežádoucím způsobem, je potřeba ho zaměstnat a ukáznit.
A co by maminka dělat neměla?
- Neměla by dítě zavírat – obrazně řečeno „do klece jako papouška“ a nechávat ho příliš dlouho o samotě, ale ani ho uzavírat před ostatním okolím.
- Neměla by dovolovat, aby bylo dítě na ni příliš dlouho vázáno. Synek ani dcerka by se neměli donekonečna jen držet máminy zástěry. Taková nadměrná přilnavost se projevuje zvlášť u dvouletých dětí.
- Maminka nemůže podléhat dětským špatným náladám, záchvatům vzteku a zuření, aby udělala, co si děti přejí.
- Neměla by si dělat starosti s tím, že by ji snad její dítě nemělo dost rádo, kdyby mu občas řekla: „Ne, to nemůžeš dostat, to nemůžeš dělat, to nesmíš.“
- Neměla by se snažit zvítězit „za každou cenu“, když se s ní děcko hádá. Je to úkol zvlášť pro matky dvouletých dětí, tj. pro věk, kdy malá osobnost začíná přicházet na chuť negaci – na všechno říká „ne“.
- Maminka by neměla dítě brzdit, když prozkoumává celý dům a při tom všem rámusí. To je obvykle znakem psychického zdraví a zdravé zvídavosti.
- Maminka by neměla „přespříliš“ dítě ochraňovat. Přehnaná úzkostlivost omezuje dětskou volnost.
- Neměla by vítězit nad dítětem svou větší silou, když chce malý dělat něco ze své vlastní vůle, pokud ovšem dětské nápady nejsou nebezpečné.
- Měla by se s dítětem mazlit, ale neměla by je rozmazlovat – dělat „co mu na očích vidí“. Přemírou ochoty by ho mohla zkazit, zmařit možnosti, které mu byly dány do vínku.
Za své dítě neseme odpovědnost a v takové situaci není marné slyšet hlas druhých a zvažovat, co nám říkají.
(jš)
Štítky: děti - předškolní, svoboda, výchova
Sekce: Rodina s dětmi | Povzbuzení
| Tisk
| Poslat článek známému